شما نام این سلطان را می‌دانید؟
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید. لطفا نظراتتون را از ما دریغ نکنید. با تشکر
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 129
بازدید ماه : 120
بازدید کل : 60309
تعداد مطالب : 148
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1



روز خوش

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اجتماعی
اخبار روز ایران




به تازگی فضای اقتصادی کشور، بحث گرانی‌ها و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، منجر به واکنش‌های فراوانی از سوی برخی نمایندگان مجلس شده است؛ واکنش‌هایی که در سکوت دولت برای ارائه توضیحی شفاف، کار را به افشاگری رسانده است.
به تازگی فضای اقتصادی کشور، بحث گرانی‌ها و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، منجر به واکنش‌های فراوانی از سوی برخی نمایندگان مجلس شده است؛ واکنش‌هایی که در سکوت دولت برای ارائه توضیحی شفاف، کار را به افشاگری رسانده است.

 

به گزارش «تابناک»، چندی است سخن از پشت پرده‌ها و اخباری به میان می‌آید که مشخص می‌سازد علت برخی گرانی‌ها به ویژه بهای گوشت و مرغ چیست. در جایی که دولت از ارائه توضیحی شفاف در چرایی گرانی‌ها و ناتوانی کنترل آنها طفره رفته یا شاید حتی خود از علت آن‌ها بی‌خبر است! نمایندگان مجلس برخی از مسائلی را مطرح کرده‌اند که در نوع خود جالب توجه است.

نادر قاضی‌پور دیروز در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها، موضوعات جالبی را درباره سلطان واردات گوشت مطرح کرده است:

«هویت سلطان گوشت ایران برای همه کاملا مشخص است. این فرد کسی است که اکنون کنجاله‌هایش در کشتی و روی بندر است و اگر بخواهد، می‌تواند یک دقیقه‌ای همه این کنجاله‌ها را وارد کشور کند. این فرد کسی است که بانک مرکزی درباره او به بانک کشاورزی نامه نوشته است، مبنی بر اینکه این پانزده شرکت که وابسته به این شخص، همسر، پسر و دختر وی است، اینقدر بدهی بانکی دارد و با این فرد معامله نکنید؛ اما باز هم با او معامله کردند».

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفته است: این مسأله (گرانی گوشت و مرغ) به تحریم ربطی ندارد. این وضعیت محصول شرایطی است که با ایجاد انحصار برای یک نفر به وجود آمده است... این چه معنا دارد که کل هفتاد میلیون جمعیت ایران را فدای یک سرمایه‌دار کردند... این فرد سلطان گوشت ایران است، چون واردات نهاده‌های دامی در اختیار این فرد است و با تغییر قیمت نهاده‌ها بر روی قیمت گوشت تأثیر می‌گذارد.

اما قضیه گرانی گوشت و مرغ و سایر اجناس به همین‌ جا پایان نمی‌یابد. پیشتر از این ارسلان فتحی‌پور، پرده از موضوعی برداشت که در وضعیت کنونی بسیار قابل توجه بود: دپوی ۹۶ هزار تن کالای اساسی و کنجاله در گمرک.

وی در این باره گفت: با وارد شدن ۹۶ هزار تن کالا در چهارچوب قانون به بازار، این بازار آشفته را تنظیم می‌کند، اما برخی در درون کشور موانع درست می‌کنند. با عاملان دپوی ۹۶ هزار تن کالا در گمرک برخورد جدی خواهیم کرد که در این شرایط که بهای کالاهای اساسی روزبه روز در حال افزایش است، نسبت به این شرایط بی‌توجه هستند.

از سوی دیگر، امروز میر‌قاسم مؤمنی، رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل با بیان اینکه دست‌های پنهان اجازه ارزان شدن قیمت گوشت را نمی‌دهند، اشاره کرده که انحصار در واردات این محصول توسط پنج نفر موجب گرانی گوشت است.

وی همچنین گفت: همچنین برای تأمین خوراک دام و طیور نیز به دلیل ظرفیت‌هایی که در این کشور وجود دارد، امکان تبادل و واردات خوراک‌هاست، اما واردات این نوع نهاده‌ها هم انحصاری و مونوپلی صورت می‌گیرد.

با این گفته‌ها بخشی از مشکل گرانی در بازار مشخص می‌شود. انحصار و سودجویی عده‌ای به همراه قوانین سفت و سخت برای ترخیص کالا و محصولات از گمرک؛ اما نتیجه؟

متأسفانه چندی است، در همه موارد، صحبت از دست پشت پرده و سلطان گرانی و سلطان رشوه و مانند آن می‌شود. از زمانی که دولت صحبت از معرفی مفسدان اقتصادی در کشور کرده تا کنون، همه این مفسدان را شناخته‌اند؛ اما با نام مفسد، انحصارگر و سلطان.

پرسش اساسی اینجاست که فایده این همه افشاگری چه بوده؟ آیا در وضعیت اقتصادی افراد تأثیری داشته است یا خیر؟ آیا معرفی سلطان گوشت و مرغ و گندم و رشوه و... باعث شده که این سلاطین از تخت پادشاهی خود به زیر کشیده شوند؟

امروز بهای اجناس در بازار قابل مقایسه با سال گذشته نیست. در همین حال، دلیل بی‌توجهی به این همه افشاگری و معرفی این افراد نیز مشخص نیست. روال این روز‌ها به گونه‌ای شده است که نخست باید به دنبال گرانی و چرایی آن باشیم و پس از مشخص شدن چرایی به دنبال ریشه اصلی بگردیم و زمانی که تقریباً مشخص شد، وضعیت از چه قرار است، تازه به دنبال حدس زدن نام سلاطین مفسد و انحصارگر باشیم.

جالب آنکه در این میان، وضعیت نه تنها بهبودی پیدا نمی‌کند، راه توجیهی برای مسئولان باز می‌شود که بنا بر آن، خود و عملکردشان را تبرئه کنند.

امروز ارسلان فتحی‌پور گفته که پس از تعطیلات مجلس، مسئولان مربوطه برای موضوع دپوی ۹۶ تن کالا در گمرک به کمیسیون اقتصادی فراخوانده خواهند شد تا دلیل این «خودتحریمی‌ها» را در وضعیت کنونی کشور برای نمایندگان شرح دهند.

پرسش جدی ما از نمایندگان این است که آیا با فراخواندن مسئولان برای توضیح پیرامون این مسائل، اقدامی را که عملاً در زندگی مردم تأثیر گذار باشد، خواهیم دید، یا اینکه مجلس همچنان می‌خواهد وزرا و رؤسا را فراخوانده و در پایان با پرسش و پاسخی از ایشان، اعلام کند که مجاب شده یا مجاب نشده؟

آیا روند رفت و آمد وزیران و مسئولان به مجلس همچنان ادامه خواهد داشت، یا در پایان مجلسیان می‌خواهند بهای گوشت و مرغ و کالاهای دیگر را کنترل کنند؟



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







دو شنبه 26 تير 1391برچسب:, :: 14:15 ::  نويسنده : Hadi